Guides og artikler 2018-03-08T13:54:28+00:00

Guides og artikler

Ritzaus Bureau publicerer løbende artikler, hvor vi går i dybden med effektiv kommunikation. Du kan læse cases, konkrete guides til udformning og formidling  af indhold samt “ind i maskinrummet”-artikler, hvor vi undersøger det redaktionelle arbejde og prioriteringsprocesser på Ritzau og andre medier.

Få de seneste artikler tilsendt månedligt

Se alle

Et presserum sparer tid og penge

Et velfungerende presserum med billeder, videoer og seneste nyt fra virksomheden er brugbart for både medier og investorer – og gavner også virksomheden selv. Et [...]

Landdistriktet er en god historie

Landdistriktskommunerne skal selv være med til at sætte den positive dagsorden ved at fokusere på udvikling i stedet for afvikling. - Landdistrikterne kom på dagsordenen under [...]

  • Syv borgmestre svarer på spørgsmål om kommunal mediedækning

Syv borgmestre svarer

Syv borgmestre i landdistrikterne fortæller her om de kommunale dagsordener, de drømmer om at få prioriteret højt i de landsdækkende medier 9. januar 2018 var en [...]

Sådan holder landdistrikterne fast i medierne

Den gode historie finder altid vej til spalterne. Det var hovedpointen, da Landdistrikternes Fællesråd og Ritzaus Bureau mødtes med en række af landets borgmestre for at diskutere, [...]

Se alle

Gør din tekst mere læseværdig med sproglige virkemidler

Sproglige virkemidler er enkle kneb og tricks til at gøre din tekst mere læseværdig og indbydende for flere mennesker. Ved at bruge velvalgte sproglige virkemidler i [...]

Sådan bygger du en tekst op med nyhedstrekanten

Nyhedstrekanten er en skabelon for, hvordan en historie præsenteres til læseren med det vigtigste i starten og det mindst vigtige til slut. Når du følger nyhedstrekanten, [...]

Et godt pressebillede skaber opmærksomhed

En pressemeddelelse illustreret med et pressebillede får mere opmærksomhed hos journalisterne – og nyheder illustreret med billeder får flere læsere. Et godt pressebillede fanger øjet og [...]

Nyhedskriterier: Det indeholder den gode historie

De journalistiske nyhedskriterier er rygraden i enhver god historie. Jo flere nyhedskriterier der er opfyldt, jo bedre er historien. Hvornår er noget en god historie? Ja, [...]

Se alle

High speed trading: Robotjournalistik skaber finansnyheder med lynets hast

Ritzau Finans bruger robotjournalistik til at finde nøgletallene i selskabernes regnskaber på ganske kort tid – det hjælper investorer inden for high speed trading. 60 millisekunder [...]

  • Ritzau følger valgdeltagelsen ved alle landsdækkende valg tæt

Ritzau tjekker valgdeltagelsen

Valgdeltagelsen – så mange danskere går til stemmeurnerne – er en fast Ritzau-disciplin ved alle landsdækkende valg i Danmark. I årtier har Ritzau fulgt valgdeltagelsen tæt [...]

  • Ritzau er klar til den kommunale valgdag

Ritzau er klar til den kommunale valgdag

Ritzaus dækning af den kommunale valgdag bygger på en solid planlægning og grundig evaluering fra sidste valg. Omkring 280 artikler skrev Ritzaus journalister om den kommunale [...]

  • Sådan dækker Ritzau det kommende kommunalvalg

Sådan dækker Ritzau det kommende kommunalvalg

Baggrundsartikler, nyheder og fakta, kandidatrundspørger og et omfattende valgkompendie er noget af det, som Ritzaus Bureau servicerer medierne med op til det kommende regions- og kommunalvalg. Når Ritzau [...]

Se alle

Video

Hvordan får man som landdistriktskommune opmærksomhed fra de landsdækkende medier – også når kommunalvalget er overstået?.

Hver gang Ritzau publicerer en nyhed, bliver den anvendt i gennemsnit 30 gange i danske medier.

Ritzau anvender i stigende grad pressemeddelelser som kilder til bureauets nyhedshistorier.

Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, taler om, hvad effektiv kommunkation er for Coop.

Få de seneste guides og artikler om kommunikation direkte i din indbakke